پرسونای مشتری

 

یونگ میگه : پرسونا نوعی ماسک دست‌ساز٬ که فرد برای ایجاد نهایت تأثیرگذاری بر دیگران٬ و همین‌طور برای پنهان کردن ماهیت حقیقی خود٬ از خود ابداع می‌کند.

اگر بخواهیم ریشه کلمه پرسونا را هم جستجو کنیم به لغت Personality خواهیم رسید که به معنای شخصیت است.

 

 

 

 

Marketing Persona

  • تصویری فرضی و شفاف از یک فرد که می‌تواند مشتری یا مخاطب یا خریدار ایده‌آل ما باشد و فکر می‌کنیم این تصویر، در مورد تعداد قابل توجهی از مشتریان، مخاطبان یا خریداران ما مصداق دارد.
  • به بیان دیگر، پرسونا به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، ترجیحات، داشته‌ها، خواسته‌ها و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب یا مشتری اشاره دارد.

 

 

 

مخاطب کیه؟

اگر ندانید که مخاطب شما کیست، غیر ممکن است که بتوانید روی او تاثیر بگذارید و توجهش را جلب کنید...

 

 

 

ترسیم پرسونا تنها راه نجاته

  • برای اینکه بازاریابی شما تاثیرات بلند مدت و پایداری داشته باشد و بتوانید توجه بخش زیادی از مخاطبان هدف را به خودتان جلب کنید، نیاز دارید که بفهمید
  • با چه افرادی دارید حرف می‌زنید
  • این افراد بیشتر به کدام پیام‌های تبلیغاتی واکنش مثبت نشان می‌دهند و اصلاً "چرا" توجه آن‌ها به برخی تبلیغات بیشتر از بقیه است.

 

 

چرا باید از پرسونا استفاده کنیم؟

به خاطر پاسخ دادن به این سوالات:

  • چطور باید مشتری بالقوه خودم را بشناسم؟
  • چه محتوایی را برای مشتری تهیه و تولید کنم؟
  • الان که نزدیک عید نوروز است رای چه کسانی و چه پیامی را ارسال کنم؟
  • اصلا نیازی به ارسال پیام هست؟
  • اگر بخواهم محصول جدید بسازم، این محصول من چه ویژگی های باید داشته باشد؟
  • الان که در وضعیت بحران کشوری قرار داریم، کدام محصول یا بخش از شرکت من می تواند به آن ها کمک کند؟
  • مخاطب من چه اهدافی دارد؟
  • مخاطب یا مشتری من چه مشکلات و مسائلی دارد؟

 

چند دسته پرسونا داریم؟

  • پرسونای مخاطب: این پرسونا به منظور بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی و تولید محتوا مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع در طراحی پرسونای مخاطب بررسی نیاز مخاطبین به منظور برقراری ارتباط صحیح با آنان است هدف است و قصد فروش را نداریم. تنها جذب مخاطب هدف میباشد.
  • پرسونای مشتری: اما در این مرحله تمایل داریم که میزان فروش را افزایش دهیم. این پرسونا از بازخورد بازار به دست می آید و رفتار خرید مشتریان مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد.

 

چطوری پرسونای مشتری رو طراحی کنیم؟

طراحی پرسونا با دریافت اطلاعات دقیقی از علایق، شخصیت ، عادات و ترجیحات مخاطبین هدف آغاز میگردد.

 

فاکتورهای تشکیل دهنده یک پرسونا

  • نام پرسونا ( مندان )
  • سن
  • تعداد دانش آموز
  • سال تاسیس
  • استان و شهر
  • نوع عملکرد
  • فعالیت مدرسه در فضای مجازی
  • شخص تصمیم گیرنده
  • علایق
  • دغدغه
  • هدف
  • ابزار ارتباطی
  • دیالوگ

 

 

انواع پرسونا بر اساس تحقیقات متخصصین مجموعه دانش بنیان کلاسه:

  • علاقه مندان
  • پیشرومندان
  • برندمندان
  • جذب مندان
  • هزینه مندان
  • سابقه مندان
  • سنتی مندان
  • امنامندان
  • مجتمع مندان

 

علاقه مندان
 

دیالوگ : نیاز به شرکت در سمینار ها دارند. مدارس برتر خودمون مثل پیشگامان که مدیر جوان دارند میتونه ترغیب کننده باشه براشون . روش های تبلیغات نوین در اینستاگرام مثل هشتگ گذاری ، استفاده از پتانسیل اولیا و تبلیغات از طریق سئو

پیشرومندان

دیالوگ : مشکل مالی آنچنان ندارد و میخواد بهترین رو انتخاب کنه ، پرزنت محصول باید جامع و کامل باشه ، با جزئیات فنی ، بحث تبلیغات باید بخاطر برندینگ گفته بشه چون برند شدن براشون اهمیت دارد.

برندمندان

دیالوگ : نیاز به جذب دانش آموز ندارد اما برند بودن و تاسیس شعبه جدید براشون اهمیت دارد . باید امکانات خاص و کامل بهشون ارائه داد و بحث تبلیغات و سئو سایت برای برند شدن اهمیت دارد .

جذب مندان

دیالوگ : دغدغه شون ریزش دانش آموز هست باید متوجه بشه که این امکانات میتونه همین تعداد رو حفظ کنه و یا جذب دانش آموز داشته باشند. مشکل مالی دارند میتونیم شرایط تقسیط یا وام رو بگیم و این نکته رو که این سیستم باعث کاهش هزینه مدرسه و دریافت راحت تر شهریه اولیا میشود.

 هزینه مندان

دیالوگ : با مدیر در زمینه کاهش هزینه ها ، تبلیغات موثر تر در فضای مجازی نسبت به تبلیغات سنتی مثل بنر و ... باید صحبت کرد و با معاون فناوری در مورد امکانات و بخش های فنی سیستم .

 

سابقه مندان

دیالوگ : دریافت پول از سیستم و کاهش هزینه هارو حتما توضیح بدید و این نکته که در منطقه شما شناخته شده هستید و حق شماست که زمانی که یک نفر سرچ میکنه « بهترین مدرسه » اسم مدرسه شما ردیف اول گوگل باشه. در بخش امکانات حتما باید با معاون صحبت کرد که سیستم رو تایید کند.

 سنتی مندان

دیالوگ : کاهش هزینه های سیستم ، بحث جلوگیری از ریزش دانش آموزان ، و دریافت راحت تر شهریه از اولیا رو با مدیر، و قسمت امکانات و فنی رو حتما با فرد جوان تر و مطلع تر صحبت کنید .

 

امنامندان

دیالوگ :معمولا اول یک شخص که مطلع تر هست راضی میشه و با سایر افراد جلسه میگذارن ، اگر یک جلسه وبینار با حضور همه افراد برگزار بشه بسیار موثر هست،دغدغه اصلیشون معمولا هزینه هاست ، و مدارس راضی رو معرفی کنیم.

مجتمع مندان

دیالوگ : مجتمع هستند و هیئت مدیره دارند . باید با تک تک مدیران صحبت کرد یا بصورت جلسه وبیناری ، یک شخص تاثیر گذارو تصمیم گیرنده رو راضی کنید. در حوزه تبلیغات با کیفیت ، جذب مخاطب ، امکانات خاص و برند و دریافت شهریه بالا صحبت کنید . استفاده از نام مجتمع های همکار با مجموعه بسیار موثر هست . 

 

 

گرآورنده: نسیم حسن زاده

 

برای دانلود این مقاله به صورت پاور پوینت و پی دی اف روی لینک زیر بزنید.

پاور پوینت:              https://classehacademy.ir/cache/gallery/f7b869bd9c27f501ee457eea135c35fb.pptx 

پی دی اف:              https://classehacademy.ir/cache/gallery/photos/ffeb9ae91773e9b3399fe8dceb3b0e72.pdf

گزارش تصویری